Onrealistisch zelfbeeld door sociale media
Sociale media hebben veel invloed op hoe we naar onszelf kijken. Mensen delen er vooral de hoogtepunten van hun leven en daarnaast gaat er allerlei onjuiste of misleidende informatie rond. De perfecte plaatjes en misleidende content hebben impact. Het beïnvloedt hoe jij naar jezelf en jouw eigen leven kijkt.
Hoe ga je op een gezonde manier om met alle online informatie? Content creator Annemarie Lekkerkerker maakte deze video over de invloed van sociale media op ons zelfbeeld. In dit artikel vind je meer bronnen en video’s over dit onderwerp.
Positieve en negatieve invloed
De KU Leuven deed onderzoek en ontdekte dat 27% van de jongeren zich onzeker voelt wanneer ze zichzelf met anderen op sociale media vergelijken. 1 op 4 krijgt een lager zelfvertrouwen door naar de online profielen van anderen te kijken.
Gelukkig kunnen sociale media je ook positieve gevoelens geven. Je krijgt bijvoorbeeld bevestiging van anderen of doet er nieuwe ideeën op. Mediawijs uit België beschrijft in dit artikel welke positieve en negatieve invloed sociale media hebben op ons zelfbeeld en welzijn. Lees dit NPO Kennis artikel (met video’s!) voor nog meer informatie over dit onderwerp.
Liever luisteren? In Radio BOOS gaan Tim Hofman en Marije de Roode in gesprek met Selma Omari over cosmetische ingrepen. Ze bespreken waarom zij besloten wel of niet iets aan zichzelf te laten doen en welke rol maatschappelijke verwachtingen daarin speelden.
De impact van perfecte AI-plaatjes
Sociale media staat vol met filmpjes van de knapste mensen. Voordat je het doorhebt, vergelijk je jouw lichaam met dat van hen. Daar kun je onzeker van worden. En wat blijkt: de perfecte mensen die je online ziet hoeven daarvoor niet eens echt te zijn.
NU.nl schrijft het volgende: “De meeste AI-modellen en -influencers zijn de laatste jaren onwaarschijnlijk realistisch geworden”, zegt Patti Valkenburg, hoogleraar Media, Jeugd en Samenleving aan de Universiteit van Amsterdam. “AI-gegenereerde supermodellen kunnen bijdragen aan een negatief zelfbeeld bij kwetsbare jongeren.”
Maar door al die geperfectioneerde beelden, photoshop en filters zijn jongeren gewend geraakt aan dit schoonheidsideaal, zegt Valkenburg. “Zulke geperfectioneerde beelden kunnen de mentale gezondheid van kwetsbare jongeren schaden.” Het maakt daarbij niet eens uit of een afgebeelde persoon echt bestaat. “We schrijven menselijke eigenschappen toe aan AI-toepassingen zoals robots en virtuele modellen”, zegt de hoogleraar.
Lees het hele artikel op de website van NU.nl.
Steeds extremere content
De Hogeschool van Amsterdam deed onderzoek naar online content over gewichtsverlies. De onderzoekers ontdekten hoe het kijken van video’s over gezond eten kan leiden tot een algoritme dat filmpjes over afvallen pusht. Ook VRT deed een vergelijkbare ontdekking: “Kinderen en jongeren kunnen op TikTok en Instagram binnen het uur video’s tegenkomen die eetstoornissen als anorexia nervosa promoten.” Het hele artikel van VRT lees je hier en ook Pointer schreef over de toename van anorexia onder jonge meiden.
Boodschap van Annemarie
Heb je de video van Annemarie nog niet bekeken? Doe dat dan! Ook zij spreekt over de invloed van sociale media op ons zelfbeeld. Maar ze herinnert ons er ook aan dat we goed zijn zoals we zijn en dat niet alles op sociale media waar is.